Sunday 14 April 2013

Tips Perancangan Bisnes Online

Teks:  Sarimah Deeply Adzrina
Sabtu (30/3/2013)


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Salah satu perkara utama yang perlu dilakukan sebelum menceburi mana-mana perniagaan, kita perlu ada perancangan perniagaan samada perniagaan sambilan mahu hanya suka-suka sebagai hobi sahaja.  Perancangan, matlamat, sasaran, pemasaran yang jelas adalah sangat membantu kita untuk menghasilkan pendapatan secara konsisten.

Rancangan perniagaan dapat membantu kita kekal fokus serta dapat gambaran jelas keseluruhan operasi bisnes.  Peringkat awal, apabila kita menghadapi masalah mudah bagi kita menangani nya yang tidak dapat dijangka atau masalah semasa.  Pelan perancangan boleh dipelbagaikan, semuanya bergantung kepada jenis pilihan bisnes yang diusahakan.  Pelan perancangan bisnes harus jelas samada matlamat jangka pendek atau jangka panjang.  Perincian matlamat , operasi , pengurusan, pemasaran dan khidmat pelanggan harus jelas dapat membantu kita untuk bekerja.




Google Image


Perkara-perkara yang harus anda tahu tentang pelan perancangan bisnes

  • Apakah objektif anda? Apa sebenarnya yang anda ingin capai? serta tujuan anda membuat bisnes online?
  • Produk dan perkhidmatan yang ingin anda tawarkan, sasaran serta kajian pasaran dan potensi anda? 

Apakah jenis bisnes anda:-

Bisnes konvensional, bisnes online, pemasaran internet dan sebagainya.

Menentukan pasaran, adakah produk dan perkhidmatan yang ditawarkan mempunyai permintaan dipasaran? bagaimana berhubung dengan pasaran dan membina jaringan? siapa pesaing bisnes anda juga bagaimana mendapat sumber produk atau perkhidmatan tersebut? 

Bagaimana pelanggan anda menerima barang-barang anda? juga perlukah kakitangan, membuat jadual waktu agar pengurusan masa dan disiplin yang cukup sistematik agar bisnes terurus mengikut perancangan yang telah ditetapkan.

Walauapapun perniagaan yang kita nak usahakan, haruslah memerlukan modal untuk permulaan juga untuk menampung kos operasi.  Harus membuat perincian senarai, modal itu bagaimana harus dibelanjakan, pendaftaran perniagaan, periklanan, berapa lama masa diperuntukkan sebelum mendapat hasil atau untungnya serta bayaran upah kakitangan sekiranya ada.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...