Sunday 7 April 2013

Panduan Membeli Belah Secara Online



Teks:  Sarimah Deeply Adzrina
Image:  Google


Sekarang dah semakin ramai orang diluar sana membeli belah cara online.  Sesetengah orang menganggap senang dan mudah, lagipun kebelakangan ini setiap orang mampu mempunyai kedai online yang boleh dilihat tapi tak boleh disentuh.  Itulah namanya sebuah perniagaan daripada rumah. 


Disini beberapa tips-tips cara membeli belah online:-

Keselamatan/Security

Loptop, PC, Netbook atau Ipad mestilah dilindungi oleh sofeware anti-virus yang terkini, sentiasa di update demi keselamatan sewaktu kita melakukan transaksi belian online untuk dilindungi daripada perisian pengintip (spyware), virus dan lain-lain ancaman dunia internet.

Kaji Selidik
Membuat kaji selidik sebelum membuat pembelian barang, terutamanya barang-barang yang berharga.  Dalam masa yang sama buat perbandingan harga dengan blogshop yang lain.  Lihat pakej tawaran yang ditawarkan. Ada yang bagi free postage walaupun pembelian hanya satu barang, ada yang beli lebih daripada satu barang baru free postage.  Kita sebagai pembali dan pengguna harus bijak.
Keselamatan Semasa Penghantaran Barang

Sebelum membuat sebarang bayaran, lihat dahulu wabpage tersebut samada tulin atau sebaliknya demi  untuk mengelakkan penipuan.
  
Simpan Resit Cetak/Copy/Snapshot

Pastikan simpanan resit bank (sekiranya telah membuat pembayaran), cetak resit atau pengesahan pembelian.  Kalau membuat pembayaran melalui (transaction online) ambil gambar barangan berserta butir-butir dan save sekali sebagai bukti. Simpan semua maklumat sehingga barang tersebut sampai ke tangan anda.
       




Google Image

Cara Bagaimana Nak Poskan Barang

Haruslah memilih kaedah pengeposan yang cepat dan selamat.  Disebabkan selalunya pihak penjual online tidak akan bertanggungjawab sebarang kerosakan semasa proses penghantaran dilakukan. Poslaju adalah yang terbaik dan paling popular, mesra pengguna dan senang akan tetepi terpulang kepada anda memilih agen pengeposan kerana diluar sana banyak lagi perkhidmatan yang terbaik.

Setakat ini dulu tips-tips yang saya boleh kongsikan berdasarkan pengalaman yang ada.  Selamat membeli belah online.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...