Monday 8 April 2013

Secawan Kopi Suatu Kemestian Dalam Kehidupan Ku Setiap Hari

Teks:  Sarimah Deeply Adzrina 
Image:  Google


Google Image

Kita selalu mendengar cerita minum kopi itu tak bagus.  Disini saya ingin berkongsi dengan kawan2 sekelian bahawa semenjak kecil hinggalah sekarang ini hari2 saya mesti kena minum secawan kopi.  Umpamanya kalau saya tak mengambil secawan kopi sebelum saya melakukan sesuatu kerja mahupun tugasan yang memerlukan saya untuk berfikir...alamatnya saya tidak akan boleh melakukan atau memikirkan idea2 yang boleh datang dalam kotak fikiran saya.  Betapa hebatnya secawan kopi boleh mempengaruhi atau menguasai tubuh badan seseorang kan?

Saya juga pernah terbaca dalam satu buku bahawa satu kajian dijalankan oleh Institut Kanser Kebangsaan US mendapati orang yang meminum kopi pada kadar keperluan biasa setiap hari boleh hidup lama (semua itu urusan Allah SWT).  Boleh memberi faedah kepada kesihatan kita secara dramatik, boleh mengurangkan risiko diabetes (kencing manis) juga mengurangkan risiko penyakit parkinson sebanyak 80%, kanser kolon sebanyak 25% dan kanser payudara 40%, mencegah stroke 25%.

Sebelum bersenam digim atau dikawasan rumah, elok kita minum secawan kopi dulu kerana selepas minum kopi tersebut, badan kita akan mengeluarkan Endorfin, yang boleh meningkatkan lagi prestasi kita untuk bersenam dengan baik.  Kafein dalam kopi juga dapat meningkatkan tenaga.

Terdapat 1,000 antioksidan dalam secawan kopi.  Antioksidan boleh memberi manfaat pelbagai cara, dapat membantu menyingkir toksin yang boleh menyebabkan kanser, dapat meneutralkan radikal bebas yang menyebabkan badan cepat naik dan masalah kesihatan yang lain juga boleh mencegah penyakit gout.

Kehidupan saya tak akan sempurna tanpa secawan kopi dalam sehari...hebat kan!

1 comment:

  1. Sama dengan saya kak,kopi lah segala-galanya..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...