Monday 29 April 2013

Pemasaran dan Promosi Bisnes Online



Teks:  Sarimah Deeply Adzrina
Image:  Google



Apabila kita hendak memulakan sesuatu perniagaan, selalunya antara agenda yang ada dalam senarai kita ialah pemasaran dan promosi.  Ini disebabkan pemasaran dan promosi adalah memainkan peranan yang penting untuk memperkenalkan produk yang akan kita ketengahkan.  Tak kiralah apa cara sekalipun perniagaan yang akan kita mulakan semuanya memerlukan pemasaran dan promosi.

Umpamanya sekarang ini dah ramai orang diluar sana yang membuat perniagaan melalui online. Perniagaan online ini memang mendapat sambutan yang sungguh mengelakkan.  Pemasaran dan promosi adalah sesuatu perkara yang hendak disampaikan kepada umum tentang maklumat sesuatu produk yang akan kita niagakan dan juga ia sebahagian daripada cara kita mempemasarankan dan mempromosikan produk tersebut.
 
Pemasaran dan promosi online hendaklah menyebarkan maklumat tentang sesuatu  produk melalui internet seperti di facebook, twitter, blog dan macam-macam lagi dizaman serba canggih ini. Lagipun bisnes online ini adalah sebuah bisnes alam maya iaitu tidak perlu memiliki sebuah kedai hanya perlu ada blog yang mempunyai infomasi yang cukup padat dan mudah difahami (maksudnya pelanggan yang singgah membaca blog kita akan tertarikh dan ingin tahu lebih dalam tentang produk yang kita niagakan).
  
Perniagaan bisnes online ini memamg memberi banyak kelebihan kepada kepada peniaga dan pembeli kerana bisnes online ini sentiasa terbuka siang dan malam.  Tidak ada masa yang terhad baik untuk peniaga mahupun  pembeli walaupun kita sebagai peniaga boleh  kemana-mana,  janji kita ada komputer, IPad, Iphone dan semua teknoloji yang cukup canggih pada zaman serba moden ini semua perniagaan dapat berjalan dgn baik sekali. Masa memang tidak terhad untuk semua peniaga yang berbisnes online. Lagipun segala pengurusan hal-hal bisnes kita yang akan lakukan sendiri juga dapat menjimatkan kos kerana kita tak perlu mengambil pekerja.  Semua urusan dilakukan oleh diri kita sendiri, dapat meluangkan masa bersama keluarga, menetapkan matlamat dan sasaran kita sendiri.

Segala urusan dengan pelanggan dan pembekal boleh dilakukan dimana sahaja kita berada janji tempat yang kita berada pada masa itu mempunyai kemudahan wifi atau kita sendiri mempunyai broadband agar segala urusan berjalan dengan lancar tanpa kerisauan. Zaman sains dan teknoloji ini semua urusan bisnes online boleh jadi mudah walaupun dengan urusan bank boleh dilakukan secara online.




Semoga dengan beberapa tip tentang pemasaran dan promosi bisnes online ini dapat memberi banyak menafaat kepada kita semua.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...