Saturday 6 April 2013

Sabtu [6/4/2013] Ragam Manusia Kala Membeli Belah



Teks:  Sarimah Deeply Adzrina
Image:  Google




Seringkali kalau kita ke pusat membeli- belah mahupun pasar raya, tentu saja kita berpeluang melihat perbagai gelagat manusia, ketika mereka sedang seronok membeli-belah.  Antaranya, hari ini ketika saya bersama keluarga bersarapan disebuah restoran yang berdekatan dengan pasar raya, tiba-tiba saya terpandang sekeluarga yang sedang membeli barang didalam pasar raya tersebut sedang membuka plastik bungkusan sesuatu barang, namun mereka tidak membeli barang tersebut, sebaliknya meletakkan kembali barang tersebut ditempat asal dan beredar daripada situ.  Terdetik dalam hati saya, adakah kita rakyat malaysia memang mempunyai tabiat sebegitu? Bagi saya, ini satu amalan yang sungguh tidak beretika.  Bayangkan jika terdapat para pelancong secara kebetulan melihat mereka melakukan amalan-amalan seperti itu, sungguh memalukan bukan? 




Google Image


Semasa dalam perjalanan balik kerumah setelah selesai bersarapan dengan keluarga, saya mengingatkan diri saya dan anak-anak agar jangan bersikap demikian dan harus mempunyai etika ketika membeli-belah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...