Sunday 14 April 2013

Tingkatkan Kepercayaan dan Kejujuran Kepada Bakal Pembeli

Tingkatkan Kepercayaan dan Kejujuran Kepada Bakal Pembeli

 
Teks:  Sarimah Deeply Adzrina
Image: Google



Langkah-langkah yang harus diambil apabila anda telah bersedia untuk menjalankan perniagaan online iaitu satu tanggungjawab yang besar serta memberi kepercayaan dan kejujuran kepada bakal pembeli anda. Sekiranya pembeli memesan barang yang dikehendakinya dan telah memasukkan wang kedalam akaun anda, harus diingatkan jangan sesekali lambat mengepos barang yang dipesan tadi.  Jangan mengambil terlalu banyak untung melalui produk jualan anda kerana matlamat membeli-belah online  ialah untuk menjimatkan masa dan pembeli tahu produk/barang yang dibeli melalui online adalah lebih murah berbanding dijual dikedai.

Harus diingatkan juga, jangan sama sekali menyorok apa-apa maklumat mengenai produk jualan anda samada anda menjual barang terpakai, haruslah meletakkan maklumat kerosakan atau kecacatan yang ada pada produk/barang tersebut. Juga sekiranya produk/barang yang anda jual mudah rosak seperti biskut atau jeruk, pastikan pembungkusan anda dalam keadaan baik dan boleh menjamin produk/barang itu selamat sampai ke tangan pembeli.


Google Image



Pemberian maklumat kepada pembeli juga harus tepat agar pembeli produk/barang anda tidak menganggap anda menipu wang mereka.  Apa juga perniagaan yang hendak anda mulakan haruslah mempunyai sikap yang konsisten dan peka pada hal-hal tentang perniagaan yang kita jalankan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...