Saturday 6 April 2013

Khamis[4/4/2013] Hasil Rekaan Ku

Teks:  Sarimah Deeply Adzrina
Image: Koleksi Sarimah Adzrina Butik & Google


Bismillahirrahmannirrahim dan Assalamualaikum buat semua,

Hari ini saya sedang cuba untuk menghasilkan satu rekaan pakaian khusus untuk remaja di luar sana berkonsepkan islamik bagi yang berpakaian muslimah.


Koleksi Sarimah Adzrina Butik


Ini adalah tips yang sangat bagus yang ingin saya kongsikan kepada remaja-remaja yang sedang rungsing dengan hala tuju masing-masing. Semoga bermanfaat. 

Google Image
Persiapan Untuk Menghadiri Temuduga

Sudah semestinya apabila tamat pengajian, seseorang akan mencari peluang kerjaya berpandukan kesesuaian bidang pengkhususan dan minat masing-masing.

Membuka atau meneliti akhbar, melayari internet untuk jawatan kosong adalah satu kewajipan.  Panduan-panduan yang patut dipatuhi dalam usaha mencari kerja yang diminati untuk menjadikan diri berkerjaya juga harus diambilkira.

  Beberapa garis panduan harus dilakukan seperti berikut:-

1)  Membuat Penyelidikan


Sebelum mengambil keputusan memohon jawatan kosong, pastikan anda mengenal pasti syarikat/organisasi tempat anda nak memohon, juga dapatkan maklumat barkaitan peluang kerjaya yang ditawarkan kepada kakitangan seperti pinjaman, kemudahan hospital dan gaji yang ditawarkan.
 

2)  Membuat Resume Yang Lengkap


Resume yang terang dan jelas perlu dihasilkan daripada kertas yang berkualiti dan bukannya berwarna-warni.  Pastikan semua maklumat peribadi anda, keputusan peperiksaan, aktiviti-aktiviti yang pernah anda sertai, visi masa hadapan anda disertakan dalam resume.  Bawalah resume lebih, semasa menghadiri temu duga.

3)  Membuat Persiapan


Pastikan anda mempunyai pengetahuan yang luas berkaitan isu-isu semasa dalam dan luar negara, selain pengetahuan yang berkaitan dengan bidang kerja yang anda pohon.  Selepas permohonan, anda berkemungkinan terpilih nmenghadiri temu duga.

Gunakan lah saat penting ini untuk anda menonjolkan diri kepada bakal majikan yang berminat mengambil anda,  Kebiasaannya majikan mencari pekerja yang mempunyai kelayakan akademik yang sesuai dengan jawatan yang dipohon, mempunyai keyakinan diri yang tinggi, mampu berkomunikasi dengan baik, boleh berkerja secara berkumpulan dan pengetahuan yang luas mengenai teknoloji moden abad ini.

Biasanya sesuatu syarikat/organisasi akan menghubungi anda untuk memberi jawapan dalam masa dua minggu atau lebih selepas anda temu duga.  Namun anda digalakkan membuat tindakan susulan dengan syarikat/orginasasi berkaitan dengan temu duga yang dijalani.

Melangkah ke dunia kerjaya memerlukan anda membuat persiapan secukupnya sebelum, semasa dan selepas temu duga agar anda tidak kesal membina kerjaya dalam syarikat/orginasasi yang menawarkan jawatan kepada anda.

Semoga dengan hasil rekaan saya, anda lebih berkeyakinan tinggi untuk mampu bersaing dengan rakan-rakan yang datang sama untuk temuduga tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...