Saturday 8 June 2013

Kemampuan Dalam Mengendalikan Bisnes Butik Offline


Teks  :  Sarimah Deeply Adzrina
Foto   :  Google Images
 

Semasa dibangku sekolah rendah lagi, cikgu akan selalu bertanya kepada anak muridnya, bila besar nanti anda bercita-cita nak jadi apa? maka pada saat itu semua anak-anak murid termasuk diri saya, akan memberitahu cita-cita kami bila besar. Cuma pada masa itu saya langsung tak tahu apa yang akan saya jadi bila besar nanti cuma saya nak jadi seorang guru kerana saya memang selalu diberi tugasan dalam kelas saya terutama waktu masa belajar 'matematik' untuk membersihkan papan hitam dimana guru matematik saya itu sememangnya guru yang hebat bagi saya. Cikgu matematik saya itu bernama cikgu salmah, dia seorang guru yang cukup saya dan murid-murid sekelas saya cukup teruja dengannya.  Setiap hari cikgu salmah akan mengenakan baju kurung yang memang kena dengan orangnya.  Pertuturan nya cukup lemah lembut tapi bersikap tegas, mudah memahami cara beliau mengajar kami dalam kelas. Saya jadikan cikgu salmah sebagai idola saya.  Tiap-tiap hari cikgu salmah akan mengenakan baju kurung yang berbeza-beza dengan warna yang cukup menarik perhatian saya.  Dalam hati saya berkata, dapat ke saya nak mengenakan baju kurung macam cikgu salmah bila saya dah besar nanti?

Aliran masa dan zaman berubah, apabila kami masing-masing meninggalkan sekolah selepas SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) untuk meneruskan pengajian ke bidang masing-masing.  Minat untuk menjadi cikgu terkubur begitu sahaja setelah satu mengambil keputusan untuk berkerja dengan kerajaan.  Lagipun pada masa itu, bukan kita yang mencari kerja akan tetapi kerja mencari kita.  Itu satu keistimewaan pada era zaman saya.  Saya mendapat pekerjaan di sebuah pejabat kerajaan dan disini jugalah saya mengambil peluang untuk merealisasikan impian untuk memakai baju kurung seperti cikgu kesayangan saya iaitu cikgu salmah.  Kalau sekiranya cikgu salmah terbaca blog saya ini, tentu cikgu akan mentertawakan saya [teringat zaman sekolah saya yang cukup riang ria selalu].



Google Images


Berjinak-jinak dengan menjual kain batik [pada masa itu kain batik samada daripada Negeri  Kelantan mahupun Negeri Terangganu] memang bagaikan goreng pisang panas dengan harga pada masa itu sehelai mencacah RM600 ke RM800 sepasang tetapi kawan-kawan sepejabat tetap akan membelinya.  Maka disini lah timbulnya minat untuk berniaga dan pada masa itu, yang saya tahu menjual barang dan dapat duit.  Tentang promosi dan pemasaran bisnes memang saya zero. Tetapi saya ini memang orang yang suka cabaran dalam kehidupan. Boleh dikatakan keseluruhannya zero kecuali selepas saya mengikuti kursus fesyen baru saya faham sedikit-sedikit tentang apa itu perniagaan.

Apabila kita tidak cukup faham selok- belok perniagaan, memang kita ini akan ikut apa saja idea orang bagi kepada kita suruh buat ini dan itu tanpa kita ini memikirkan apa kah idea yang akan kita lakukan itu membuahkan hasil yang lumayan atau disebaliknya. Didalam dunia perniagaan ini, kita kena banyak membaca artikel atau mencari bahan-bahan yang terbaru tentang fesyen, warna dan stail. Sentiasa peka dengan aliran fesyen masa terkini. Selama beberapa tahun saya berkecimpung didalam bidang perniagaaan butik offline, berbagai-bagai dugaan dan cabaran yang memang menguji tahap kesabaran saya.  Kadang-kadang bila dah banyak sangat dugaan yang datang, sistem dalam tubuh badan kita akan menjadi lemah dan hilang fokus maka akibatnya perniagaan kita akan jadi hilang arah.  

Sebab itu, saya saraankan sebelum anda hendak menceburkan diri didalam apa juga bidang perniagaan, anda haruslah membuat penyelidikan serta mempersiapkan diri, banyak mengumpul informasi serta ikuti lah kelas-kelas yang menganjurkan seminar tentang membuka perniagaan buat pertama kali dan sebagainya.  Didalam perniagaan ini juga, semuanya bergantung kepada diri kita sendiri bagaimana kita nak menjadikan perniagaan kita itu satu realiti dan dalam masa yang sama berjaya menjalankan nya. Ingatlah sejauh manapun kita berjaya dalam sesuatu perniagaan, memang kita akan melalui satu fasa yang membolehkan kita terus kuat dan yakin kita boleh mengusahakan perniagaan kita dengan lebih baik walaupun bermacam-macam dugaan dan cabaran yang bakal datang.  Pepatah melayu "Sediakan payung sebelum hujan".

Hari pun dah semakin lewat malam, saya harus dapatkan tidur yang cukup kerana esok pagi kalau diizinkan oleh allah s.w.t untuk terus menikmati alam semulajadi ciptaan nya, saya akan menyiapkan tugasan saya seterusnya.  Assalamulaikum w.b.t

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...