Tuesday 18 June 2013

18/6/2013 - Strategi Pengurusan dan Pemasaran Butik Offline

Teks :  Sarimah Deeply Adzrina
Foto :  Google Images



Hari berganti hari namun penulisan entri masih belum lancar sepenuhnya lagi.  Apabila dah mula menulis entri dan dan sampai separuh jalan, tiba-tiba timbul rasa malas akan tetapi saya gagahi juga diri ini untuk nak menyiapkan satu entri pada malam ini. Kadang-kadang bila dah banyak benda nak dibuat dalam satu masa, memang susah nak fokuskan sesuatu, apa lagi kalau bab penulisan entri sememangnya nak mengatur ayat-ayat yang sesuai, adalah sesuatu yang memang saya tak pandai. Apapun saya selalu motivasikan diri ini berusaha untuk membuat penulisan entri sehari satu cerita. Entri saya kali ini adalah mengulas sedikit pengalaman saya mengendalikan bisnes butik offline selama lebih 10 tahun.



Google Images


Tajuk saya kali ini adalah Strategi Pengurusan dan Pemasaran Butik Offline.  Memulakan sesuatu perniagaan kita haruslah mengenal pasti pasarannya dahulu seperti:-


  • Pastikan pasaran mendapat sambutan yang baik.
  • Lokasi adalah salah satu yang harus diambil berat termasuk adakah tempat itu strategik atau disebaliknya.
  • Stor juga memainkan peranan yang penting seperti harus dihiasi agar lebih menarik
  • Pastikan fesyen pakaian sentiasa kosisten mengikut fesyen terkini.
  • Bagaimana nak membuat pengiklanan dan promosi yang inovatif.
  • Apa ganjaran yang diberikan kepada jurujual agar mereka lebih produktif dan bagaimana nak memenangi hati pelanggan.


Sesuatu keputusan dibuat dalam aspek pemasaran memainkan peranan penting dalam merancang atau menjalankan perniagaan serta harus mempunyai pengetahuan yang cukup dalam bidang yang kita terajui. Strategi pengurusan dan pemasaran didalam bisnes butik offline ini, haruslah mengambil tahu ciri-ciri aktiviti perniagaan untuk kepuasan, keperluan dan kehendak pengguna yang mana boleh membawa kepada keuntungan. Ini kerana perniagaan hari ini berorientasikan strategi pengurusan dan pemasaran didalam menjalankan perniagaan.  Selalunya pemasaran dikaitkan dengan bahan pengeluaran dan pengguna dianggap yang terpenting didalam sesuatu perniagaan. Dalam apa juga aspek perniagaan, kita haruslah tahu bagaimana nak membuat pengguna berasa puas hati dengan produk kita.

Didalam sesuatu perniagaan, pengurusan dan pemasaran serta kepuasan kepada pelanggan adalah satu-satunya kunci kepada kejayaan perniagaan kita.  Ini kerana pelanggan yang berpuas hati dengan layanan yang baik akan menceritakan kepada kawan-kawannya bahawa perniagaan yang kita jalankan merupakan peniaga yang baik dan ramah mesra.  Jadi untuk menjadikan perniagaan kita sentiasa mendapat tempat dihati pelanggan, maka kita seharuslah selalu mempunyai perancangan aktiviti perniagaan dengan mengambil kira asas keperluan pelanggan serta melaksanakan usaha pemasaran yang cukup mantap sesuai dengan pasaran sasaran dan memberi perhatian kepada untung dan juga pelanggan.

Hari pun dah malam dengan mata dah mengantuk,  in shaa allah kita sambung lagi entri tentang 'Strategi Pengurusan dan Pemasaran Butik Offline' untuk menceritakan pengalaman saya seterusnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...