Monday 3 June 2013

3/6/2013- Cabaran dan Kehidupan Dalam Perniagaan


Teks  :  Sarimah Deeply Adzrina 
Gambar  :  Google Image



Dalam memulakan sesuatu perniagaan, kita tidak akan dapat lari daripada macam-macam cabaran  dan kehidupan dalam perniagaan.  Saya percaya setiap insan didunia ini akan diuji oleh allah swt dalam apa jua bentuk cabaran. Harus tahu mengendalikan bagaimana kita nak mengatasi apabila berhadapan situasi seperti ini.

Semua orang mempunyai cita-cita yang tinggi untuk maju dalam sesuatu perniagaan tidak kira apa bentuk perniagaan pun.  Sebab itu setiap orang yang mengendalikan perniagaan haruslah memberi tumpuan khusus terhadap bisnes yang dikendalikan.  Setiap hari harus rajin memikirkan strategi pemasaran mahupun promosi yang bagaimana harus dilakukan agar pelanggan/orang diluar sana tahu akan produk yang kita niagakan itu sememangnya baik.


Google pictures


Persoalan demi persoalan akan bermain dikepala kita bagaimana untuk menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya?  Sebagai seorang muslim kita haruslah berdoa dan terus berdoa kepada allah swt agar dipermudahkan segala urusan pekerjaan, serta dimurahkan rezeki setiap kali kita mengerjakan solat 5 waktu.  Tidak dengan itu sahaja, kita harus rajin mengerjakan solat sunat dhuha, bersedekah dan melakukan amalan yang baik-baik, disamping kita berusaha untuk meningkatkan lagi perniagaan kita kepada yang lebih baik, segalanya dengan izin allah swt.

Kejayaan seseorang dalam kehidupan dan perniagaannya adalah kerana ia memang mempunyai keinginan yang kuat untuk berjaya. Sanggup menghadapi apa juga dugaan, cabaran dan rintangan untuk menujuk ke puncak kejayaan. Dan tidak kurang juga yang gagal didalam perniagaan kerana tidak sanggup menghadapi cabaran dan rintangan yang datang serta tidak mendapat sokongan daripada kawan-kawan mahupun keluarga masing-masing.

Dalam soal cabaran dan kehidupan perniagaan ini, kita tidak boleh campur adukkan hal peribadi dengan hal perniagaan.  Cabaran sentiasa datang dikala kita berusaha untuk meningkatkan perniagaan kita.  Tolak tepi semua soal peribadi apabila kita sedang berhadapan dengan masalah perniagaan dan cuba sedaya upaya mencari jalan untuk menyelesaikan masalah perniagaan dahulu. Biasanya kegagalan perniagaan juga berpuncanya daripada ketidak sanggupan kita untuk berhadapan dengan cabaran yang melanda diri kita. Maka hilanglah fokus kita kepada perniagaan yang selama ini kita usahakan.

Biasanya orang yang berjaya didalam cabaran mahupun kehidupan perniagaan nya adalah orang yang sentiasa mencari jalan dan berusaha untuk maju dengan kesungguhan yang kuat serta semangat yang tidak mudah patah.  Samalah perumpamaan ini, kalau kita hendak membuat sepasang baju, harus tahu mengukur badan seseorang terlebih dahulu serta membuat pola baju dan kemudian baru lah baju dapat dihasilkan.  Marilah berusaha dengan lebih yakin bahawa kejayaan bukan semudah yang kita fikirkan malah sahutlah  cabaran dan kehidupan dalam perniagaan dengan berlapang dada. Allahualam



 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...