Wednesday 26 June 2013

27/6/2013 - Bulan Ramadhan Bulan Mulia Hampir Terasa


Teks :  Sarimah Deeply Adzrina
Foto:  Google Images


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....

Maaf saya baru kembali menulis entri setelah beberapa minggu tidak menulis entri apa-apa dalam blog ini.  Hari ini saya agak tidak begitu sibuk jadi sambil-sambil membuat kerja lain sambil menulis entri.  Kejap lari ke depan, kejap ke belakang.  Ini lah kehidupan hari-harian yang harus dilalui.

Tajuk entri saya hari ini adalah berkenaan 'Bulan Ramadhan Bulan Mulia yang hampir terasa atau ditunggu-tunggu oleh semua orang yang berugama Islam.  Bulan ramadhan adalah satu-satu bulan yang sangat mulia dan sangat ditunggu-tunggu bagi yang mahu meneruskan penghijraan dalam kehidupan masing-masing.  Kelebihan 3 bulan iaitu Rejab, Syaaban dan Ramadhan adalah bulan bagi kita semua agar masing-masing melaksanakan tanggungjawab dengan memperbanyakkan puasa sunat, solat sunat malam (tahajjud) dan solat sunat yang lain disamping memohon doa agar hidup kita serta urusan dunia dipermudahkan.

Kedatangan bulan ramadhan memang kian terasa yang hanya beberapa hari saja lagi.  Kita semua akan melaluinya.  Dengan iringan doa setiap kali selepas solat, minta dipanjangkan umur, diberi kesihatan tubuh badan yang sihat agar dapat menikmati bulan ramadhan bersama-sama umat islam yang lain.  Gembira, hiba bercampur sedih apabila tibanya bulan ramadhan ini kerana bulan ramadhan yang mulia ini lah segala amal ibadat kita diterima serta segala doa dimakbulkan oleh allah s.w.t. juga baik bagi kita yang inginkan sesuatu perubahan dalam diri kita atau bermuasabah diri kearah jalan yang diredahi oleh allah s.w.t. agar kita menjadi insan yang cukup mulia di allah s.w.t.


Google Images
Bagi orang-orang yang berniaga, memang bulan ramadhan yang mulia ini adalah bulan yang sangat-sangat ditunggu-tunggu bak kata orang 'bulan membeli-belah' untuk persiapan hari raya aidilfitri yang bakal tiba.  Pada masa ini dimana sahaja gedung membeli belah mahupun perniagaan online, memang dah menjual pakaian, tudung, biskut dan bermacam-macam.  Tidak kurang juga yang membeli belah barang-barang dapur untuk persediaan menyambut bulan ramadhan yang mulia ini dimana semua umat islam akan berpuasa selama sebulan.  Selalunya bagi kaum hawa bercuti daripada memasak seperti biasa kecuali memasak untuk anak-anak yang belum berpuasa mahupun memasak untuk berbuka puasa nanti.  Kebiasaannya, sewaktu bulan ramadhan semua umat islam akan berlumba-lumba untuk menambahkan ilmu keagamaan, bersedekah,  mahupun membaca ayat-ayat al-quran serta membuat banyak kebaikan.

Samalah juga bagi orang-orang yang berniaga biskut.  Ini adalah masa yang paling sibuk bagi mereka dimana nak mengendalikan urusan rumah tangga, anak serta tanggungjawab sebagai isteri.  Bagi yang masih bujang, selalunya mereka akak membuat biksut untuk dijual di bazaar ramadhan serta tempahan-tempahan yang telah dibuat. Bagi yang berkerja mereka akan membuat jadual waktu untuk sepanjang bulan ramadhan agar semua urusan teratur dan dapat menjalankan waktu yang bernafaat. Walauapa pun, sama-samalah kita melakukan perubahan kepada diri kita masing-masing demi untuk meningkatkan motivasi diri serta berfaedah kepada diri kita sendiri disepanjang bulan ramadhan yang mulia yang akan tiba tidak lama lagi.  

Saya juga sibuk dengan perniagaan online yang sedang saya jalankan sekarang ini, semoga apa juga yang akan kita lakukan mahupun kita kerjakan semoga mendapat keredaan daripada allah s.w.t dan selamat menyambut bulan ramadhan yang akan tiba tidak lama lagi.  Banyak lagi tempahan yang saya kena buat pada masa ini.  Masa semakin pantas berlalu.  Sekian dulu entri saya pada kali ini, semoga allah s.w.t. mempermudahkan segala urusan kerjaya saya dan juga urusan keluarga dunia dan akhirat. Amin Ya Rabbal Aalamin.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...