Sunday 16 June 2013

16/6/2013 - Bersyukurlah Atas Segala Nikmat Allah SWT


Teks  :  Sarimah Deeply Adzrina
Foto  :  Google Images

Assalamualaikum w.b.t.

Dah seminggu ini saya berehat daripada menulis entri bukan kerana apa, tapi saya tak ada idea langsung nak tulis apa. Selepas solat Isyak ini tiba-tiba, terlintas di fikiran saya nak buat tajuk entri saya kali ini tentang 'Bersyukur Atas Segala Nikmat Allah SWT'.  Bersyukur merupakan rasa terima kasih kita atas segala nikmat kurniaan allah swt juga diistilakan memberi pujian yang memberikan kita sesuatu kenikmataan alam semulajadi.  Bersyukur atas segala nikmat allah swt merupakan satu terapi yang cukup baik terhadap tubuh badan kita dan kehidupan amnya.

Didalam kehidupan harian kita haruslah selalu mengucapkan syukur atas segala nikmat dan pekerjaan yang telah selesai kita jalani dengan baik atau apa juga pemberian seseorang kepada kita.  Bersyukur atas segala nikmat allah swt boleh diwujudkan dalam berbagai cara juga seperti melalui hati, lisan dan perbuatan.

Pentingnya kita selalu bersyukur walau apa juga keadaan kita termasuk semasa kita menjalankan perniagaan dengan pendapatan yang kita dapat pada hari itu walau sedikit atau banyak kita semua akan mengangkat kedua belah tangan tanda bersyukur dengan rezeki yang allah swt berikan pada hari itu. Samalah juga apabila kita mempunyai perancangan untuk melakukan sesuatu maka kita memang bertawakal kepada allah swt samada perancangan kita itu berjaya atau tidak maka itu dikira kita orang yang bersyukur. 




Google Images


Pengalaman saya menguruskan perniagaan butik offline selama beberapa tahun, memang banyak sekali dugaan dan cabaran yang saya hadapi.  Perniagaan butik offline tumbuh bagaikan cendawan setiap bulan mahupun setiap tahun.  Kita memang kena mencari identiti sendiri serta bijak merancang apa yang akan kita lakukan dalam jangka masa 2 atau 3 tahun.  Aliran fesyen selalu berubah-ubah dan persaingan juga hebat. Maka itu, apa juga yang kita lakukan setiap hari kita haruslah bersyukur atas segala nikmat yang allah swt berikan kepada kita, mudah-mudahan dengan selalu bersyukur, rezeki kita akan bertambah walaupun kadang-kadang pendapatan kita pada satu-satu bulan itu tidak menepati sasaran yang kita rancangkan. Adat didalam perniagaan ada pasang surut nya.  Jangan lah kita berputus asa, apabila didalam sesuatu perniagaan kadang-kadang kita menghadapi kegagalan. Itu semua adalah lumrah dalam kehidupan seseorang didalam bidang perniagaan.  Semua itu kita ambil sebagai satu ujian daripada allah swt dan jangan sama sekali berputus asa kerana kita merupakan orang yang tidak bersyukur.

Bersyukur dalam menjalankan perniagaan amatlah besar ganjarannya. Semoga kita semua yang menjalankan perniagaan butik offline mahupun butik online sama-samalah mengucap syukur atas segala nikmat yang allah swt berikan kepada kita semua.  In Shaa allah, rezeki menyebalahi kita semua.  Sekian dulu entri saya pada hari ini, semoga berjumpa lagi di entri yang lain.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...