Friday 17 May 2013

Hari Isnin - 2/4/2013 [Monday Blues] Yang Penuh Cabaran


Teks:  Sarimah Deeply Adzrina
Image:  Koleksi Peribadi & Google


Selalunya ini lah kata-kata yang akan keluar setiap kali bakal  hari isnin menjelang tiba, paling tidak pun terlintas di fikiran petang hari ahad mahu pun sebelah malamnya, mungkin ramai yang diluar sana akan merasa sedemikian. bermula seperti 'eekkk bosannya, malasnya kerja, bosannya tak ada mood lah dan macam-macam alasan yang terkeluar daripada mulut seseorang yang  akan keluar berkerja keesokan hari. Atau adakah setiap minggu kita semua akan merasai sedemikian? Ini disebabkan kita telah berehat selama dua hari daripada tugasan di pejabat, jadi minda kita agak keliur sedikit apabila nak memulakan tugasan seperti biasa.

Google Image
Selalunya istilah ini dipanggil 'monday blues' dan semua yang berkerja akan menghadapi suasana seperti ini, tidak kira majikan mahupun pekerja.  Mungkin juga semasa kita berehat selama dua hari itu kita membuat aktiviti-aktiviti yang lasak, membawa keluarga balik kampung dengan memandu terlalu lama jadi badan kita agak kepenatan, mengadap komputer seharian dan macam-macam aktiviti yang boleh mempengaruhi minda kita sehingga tak bersemangat langsung. Monday blues mungkinkah petanda prestesi pekerjaan anda terjejas atau bakal merosot? Memang benar apabila kita sampai ke pejabat, suasana jadi malas, menguap, mata berair dan kuyu. Rasa nak tidur sahaja.  Senyuman pun kelihatan macam senyum tak nak senyum sahaja dan boleh dikatakan apa saja yang kita lakukan pada masa itu semuanya tak menjadi.

Istilah monday blues ini adakah satu fonemena yang biasa atau yang boleh diterima oleh sesebuah orginasisi? Adakah ketua jabatan memahami Monday blues yang anda alami? Bolehkah mereka bertolak ansur sekiranya anda tidak menyiapkan sesuatu tugasan hanya kerana hari itu monday blues? dan berkemungkinan jika anda berterusan begini boleh menjejaskan produktif tugasan yang harus disiapkan pada hari dan masa itu. Jadi jangan jadikan monday blues menyerang minda anda atau membiarkan ia terus bersarang.

Koleksi Peribadi
Cubalah merancang dan melaksanakan sesuatu tugasan satu persatu dan jangan biarkan monday blues ini merosakkan impian dan cita-cita anda.  Tekadlah untuk terus melangkah ke tempat kerja dengan penuh bersemangat seolah-olah anda tidak sabar untuk memulakan sesuatu tugasan pada hari itu. Dengan semangat dan minda yang bersedia, anda pasti akan berjaya melepasi monday blues yang selalu membuatkan hari-hari seseorang tidak produktif dan seterusnya tersenyumlah dengan penuh keyakinan diri yang tinggi sehingga ke hujung minggu.

Bagi saya monday blues adalah sesuatu yang amat menyeronokkan untuk memulakan idea-idea baru tentang rekaan saya.  Inilah hasil kerja yang saya lakukan daripada pagi monday blues hingga ke petang.  Sesuatu tugasan yang membuatkan saya mampu tersenyum.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...