Tuesday 2 July 2013

2/7/2013 - Sahabat Yang Baik Adalah Anugerah Allah SWT


Teks  :  Sarimah Deeply Adzrina
Foto  :  Google Images


Hari ini selasa bersamaan 2/7/2013 saya sedang berpuasa sunat [sahaja nak melatihkan diri dimana bulan ramadhan tak lama lagi akan menjelang] dan hari ini juga adalah hari yang paling mencabar kesabaran saya, apabila saya mendapat berita yang saya agak penting dan harus diselesaikan dalam masa terdekat ini.  Saya pujuk diri ini dan berkata ini adalah dugaan yang allah s.w.t. berikan kepada hambanya yang sedang berpuasa sunat, ya allah ya tuhan ku, berikan saya kekuatan dalam menghadapi apa juga situasi atau dugaan yang datang dengan tiba-tiba. Itu antara doa-doa dalam hati saya agar saya tenang.  Apabila kita didalam situasi sebegini biasanya kita memerlukan seorang sahabat baik kita untuk bercakap atau meminta nasihat bagaimana nak menyelesaikan sesuatu masalah yang sedang melanda diri kita pada saat ini, disamping kita berdoa kepada allah s.w.t agar segalanya dipermudahkan. Mungkin ini ujian buat diri saya dimana dalam masa yang sama saya sedang berpuasa sunat.  
 
Google Images
Selepas mengerjakan solat sunat dhuha, tiba-tiba saya teringatkan sabahat baik saya, lalu saya menghubunginya dan menceritakan kepadanya yang saya mempunyai sesuatu masalah yang harus diselesaikan akan tetapi kotak fikiran saya pada masa dan saat ini memang langsung tak boleh berfikir.  Sahabat baik saya itu memberi saya beberapa tips dan cuba tenangkan saya dengan kata-kata yang cukup lembut dan saya merasa cukup kagum dia boleh memberikan saya satu nasihat dan pendapat yang cukup bernas.  Setelah habis bercakap dengan sahabat baik saya itu, saya cuba tenangkan diri saya dan ikut nasihat sahabat saya itu dengan cara menarik nafas sedalam-dalamnya dan beristighfar banyak-banyak dan mula mengatakan bahawa saya mampu untuk menyelesaikan masalah ini dan keadaan yang tenang.  Selang beberapa jam kemudian tiba-tiba saya mendapat satu jalan macam mana nak menyelesaikan masalah yang sedang saya hadapi itu. Sahabat baik saya ini memang orang baik dan selalu membantu saya untuk menyelesaikan sesuatu masalah apabila saya memerlukan nasihatnya.  Itu lah namanya sebuah persahabataan yang allah s.w.t. anugerahkan untuk saya.

Kini bila fikiran kita dah mula tenang dan dapat berfikir dengan baik, maka nak buat sesuatu tugasan pun dapat berjalan dengan baik dan lancar.  Kerana seorang sahabat yang baik, tugasan saya pada hari ini dapat diselesaikan walaupun agak dah terlewat sedikit.  Syukur alhamdulillah dan serba sedikit saya dapat mempelajari sedikit ilmu bagaimana nak mengatasi permasalaan yang tiba-tiba datang tanpa diundang terhadap diri kita.  Saya bersyukur alhamdulillah juga kepada allah s.w.t. kerana telah selamat berbuka puasa sunat dengan penuh ketenangan serta menikmati juadah ala kadar saja. Semoga kehidupan hari ini akan jadi lebih baik daripada hari-hari sebelumnya.

Saya amat bersyukur alhamdulillah kerana dipertemukan seseorang insan yang akhirnya menjadi sabahat baik saya dunia dan akhirat. Walau dalam keadaan apapun, dia tetap sentiasa ada bersama saya walau dalam keadaan apapun. Terima kasih wahai sahabat yang baik semoga diri mu diberkati oleh allah s.w.t, dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat Amin Ya Rabbal Aalamin.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...