Saturday 6 July 2013

6/7/2013 - Biskut Kegemaran Keluarga

Teks  :  Sarimah Deeply Adzrina
Foto  :  Koleksi Sendiri

Hari ini sabtu bersamaan 6/7/2013 agak santai sikit daripada hari-hari biasa, jadi tajuk entri saya juga memang tidak ada kaitan dengan tajuk blog saya cuma saya nak berkongsi apa yang telah saya buat hari ini. Hari ini saya terasa nak buat sesuatu yang boleh menyeronokkan diri saya setelah setiap hari ada saja tugasan yang harus diselesaikan dan agak terasa sedikit stress. Lagipun saya dah lama tak membuat biskut atau kek untuk makanan kami sekeluarga. Kebetulan bahan-bahan untuk membuat biskut ada dalam simpanan lagi, jadi saya cubalah membuat resepi 'sugar cookies'. Resipi ini agak senang sedikit nak buat. Ini biskut kegemaran saya dan keluarga.

Bahan-bahannya:-

125 g Butter
125 g Gula Kastor
1 Biji Telor (size Medium)
1 Sudu Kecil Perasa Vanila
250 g Tepung Gandum

Bahan-Bahan Untuk Icing Atas Biskut:-

450 g Royal Icing
Air (untuk diletak dalam Icing)
Pewarna (ikut kesukaan warna anda)

Cara Membuat:-

Putarkan butter dengan gula kastor kedalam elektrik mixer sehingga berwarna krim dan lembut.  Masukkan telor dan perasa vanila.  Setelah dah lembut, masukkan tepung gandum sedikit-demi sedikit sehingga sebati dan keluarkan daripada mixer dan bungkus adunan tersebut menggunakan aluminum foil.  Simpan dalam peti ais selama 1 jam.  Selepas 1 jam, keluarkan dan uli adunan tersebut sehingga rata [seperti dalam gambar yang  saya tunjukkan] 


                                                  






Sementara membuat bentuk adunan tersebut, panaskan oven 180 c selama 10 minit dahulu. Setelah selesai membuat bentuk adunan maka bakarlah adunan tersebut selama 15 atau 20 minit sehingga warna kekuningan. Setelah masak, sejukkan biskut tersebut sebelum menyapukan gula royal icing pekatkan sedikit. Bubuhlah setitik warna kegemaran anda. Biarkan sehingga icing menjadi keras. Sedia untuk dimakan.



* maaf kalau cara penyampaian saya dalam entri ini anda kurang faham.  Ini hanya saya suka-suka sahaja. Selamat mencuba :) untuk memeriahkan entri saya pada hari ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...