Sunday 30 June 2013

29/6/2013 - Perniagaan dan Pengambilan Risiko


Teks :  Sarimah Deeply Adzrina
Foto :  Google Images


Hari ini entah dah kali yang keberapa saya cuba mencari tajuk yang sesuai untuk entri yang akan saya tulis pada malam ini sementara fikiran masih tenang.  Akhirnya saya mengambil tajuk 'Perniagaan dan Pengambilan Risiko' daripada pengalaman yang saya lalui sebelum ini.  Dengan membuat secawan kopi [memang kegemaran saya mesti ada secawan kopi panas kalau membuat sesuatu pekerjaan yang menggunakan pemikiran yang bernas] baru idea-idea yang hendak ditulis itu akan mudah dan lancar.  Itu lah kelebihan secawan kopi panas dapat menyelesaikan sesuatu tugasan dengan baik.

Seseorang yang menceburi bidang perniagaan boleh mengibaratkan dirinya sebagai seorang pendaki gunung yang terpaksa mengharungi berbagai-bagai situasi yang tidak menentu serta cabaran-cabaran yang hebat belaka seperti halangan, rintangan dan sebagainya, sebelum ia betul-betul berjaya untuk sampai ke puncak dengan jayanya.  Semua dugaan mahupun halangan ini boleh ditempuhi dengan jayanya sekiranya seseorang itu ada membuat persiapaan awal sebelum memulakan sesuatu perniagaan, agar mudah untuk ketahanan mental apabila menghadapi sebarang kemungkinan. Juga apabila tibanya masalah kelak sebelum sampainya ke puncak kejayaan. Semua ciri-ciri ini perlu ada pada setiap orang yang akan melibatkan diri didalam perniagaan apa sekalipun.  Ini supaya seseorang harus mempunyai keberanian untuk membebaskan diri daripada risiko yang bakal datang kelak. Tiga perkara yang harus ada didalam diri kita iaitu kemahiran, pengetahuan dan pengalaman baru yang diperlukan untuk menilai risiko serta membuat pemilihan yang kritikal.





Google Images


Apa juga perniagaan yang akan kita ceburi, mesti ada suatu masa yang akan  kita lalui iaitu satu dugaan yang cukup mencabar.  Permasalaan ini mesti akan seseorang tempuhi seperti masalah kakitangan yang tidak jujur, aliran keluar masuk hasil jualan dan karenah pelanggan serta ketidakpuasan hati antara pekerja dengan majikan dan seribu satu macam masalah. Apapun rintangan serta dugaan yang akan seseorang hadapi, haruslah hadapi dengan penuh tenang serta yakin setiap permasalaan mesti ada jalan penyelesaiannya.  Cuma cara bagaimana seseorang itu harus mengendalikan nya, adalah budibicara diantara majikan dan pekerja.  Lagi besar perniagaan seseorang itu nanti, maka lagi besarlah cabaran dan risiko yang akan dihadapi. Akan tetapi seseorang yang betul-betul berminat untuk menceburkan diri didalam apa juga perniagaan, belajarlah seberapa banyak pengetahuan dan buat penyelidikan terlebih dahulu sebelum seseorang betul-betul mengambil langkah seterusnya.

Dimana ada kemahuan disitu ada jalan.  In shaa allah niat yang ikhlas seiring dengan cita-cita yang tinggi segalanya akan menjadi kenyataan. Kopi secawan dah pun habis dan idea-idea yang nak dikongsi pun semakin lemah.  Saya rasa cukup sampai disini dulu untuk entri hari ini, sampai berjumpa lagi di lain entri.
Assalamualaikum w.b.t dan selamat malam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...