Thursday 22 August 2013

23/8/2013 [Khamis] - Kunjung Mengunjung Di Hari Raya Aidilfitri Yang Mulia


Teks:  Sarimah Adzrina Nasir
Foto:  Koleksi Sendiri



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan selamat pagi Jumaat yang mulia ini,

Hari raya aidilfitri dah masuk hari ke 16, dan suasana kemeriahannya masih terasa.  Saya dan sekeluarga dah kembali daripada bercuti setelah 2 minggu berhari raya dengan keluarga di kampung.  Semanjak saya kembali ke sini, setiap hari ada saja rakan-rakan menjemput untuk rumah terbuka. Jadual padat untuk rumah terbuka [open house].  Syukur alhamdulillah memang keseronokan cukup terasa setiap kali kita berkunjung mengunjung dengan saudara-mara mahupun rakan-rakan kita.

Keseronokan saya bersama keluarga berhari raya dikampung halaman saya baru-baru ini masih lagi terasa walaupun saya dan keluarga telah kembali ke Semananjung Malaysia.  Hari raya aidilfitri tahun ini memang agak lain sedikit daripada sebelumnya kerana seluruh adik beradik saya berhari raya pertama dirumah orang tua kami.  Kalau sebelum ini, raya kedua atau ketiga baru dapat berjumpa adik beradik lain kerana masing-masing berhari raya dengan keluarga sebelah isteri mahupun suami masing-masing.  Tetapi tahun ini semua adik beradik saya berkumpul dan sempatlah kami bergambar adik-beradik serta anak-anak buah serta cucu-cucu ibu saya.  Wah! boleh bayaangkan suasana di pagi raya memang sunggguh seronok dengan karenah masing-masing.  Sanak saudara daripada jauh dan dekat datang berkunjung hinggakan ada yang kita tak pernah jumpa setelah semua sudah dewasa.  Mungkin masa zaman kanak-kanak bermain bersama tetapi bila dewasa dan menyambung pelajaran masing-masing hinggalah dah berkerja, hari raya aidilfitri ini lah yang menemukan kita semua.  Syukur alhamdulillah dapat menyambung semula silaturahim yang bertahun-tahun tak jumpa.  Semoga perjumpaan kami semua pada hari yang mulia ini akan berkekalan selamanya. Apabila saya melihat anak-anak buah saya telah dewasa, hati sedih dan gembira. Entah-entah sempat lagi ke diri ini menyambut ramadhan dan hari raya aidilfitri tahun depan? Macam ini lah fikiran saya setiap kali kembali daripada berhari raya dikampung.


Adik Beradik Perempuan dengan Ibu



Adik Beradik Lelaki dengan Ibu




Suasana berhari raya dikampung memang jauh sekali bezanya dengan dibandar.  Jauh daripada sanak saudara, kalau dibandar kita berhari raya dengan jiran-jiran dan kawan-kawan sahaja.  Kalau adapun sanak saudara yang kebetulan berkerja atau berkahwin dengan orang disini, dapatlah berkunjung kerumah mereka. Hilang lah juga kesedihan dan kerinduan dikampung. Sememangnya hari raya aidilfitri adalah hari yang sangat-sangat indah dan mulia, disamping bermaaf-maafan dan saling sayang menyayangi diantara satu dengan lain.  Begitu jugalah dengan niat kita didalam perniagaan online mahupun offline kena saling bantu membantu dan saling sokong menyokong diantara satu dengan lain.  Semoga kehidupan kita sentiasa diberkati dan dimurahkan rezeki serta dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat.  Amin Ya Rabbal Aalamin. 'Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf, Zahir dan Batin kepada semua rakan-rakan. 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...