Wednesday 3 July 2013

3/7/2013 - Pelanggan dan Perkhidmatan

Teks : Sarimah Deeply Adzrina
Foto :  Google Images


Seperti biasa apabila tiba bab nak menulis entri ini, saya akan selalu kehilangan idea.  Walaupun sebelum mengadap komputer, didalam fikiran ini rasanya banyak idea yang nak ditulis.  Seperti biasa dah buka komputer, tiba-tiba idea satu persatu hilang dalam fikiran dan langsung hilang fokus. Mungkin saya ini bukan orang yang menetapkan disiplin diri.  Kebiasaan nya, saya akan buat sesuatu kerja dahulu dan secara tidak langsung kotak fikiran mula datang idea-idea sedikit demi sedikit.  Begini lah cara saya mengembalikan keinginan untuk menulis entri.  Kali ini saya ingin berkongsi serba sedikit pengetahuan tentang pelanggan dan perkhidmatan.

Google Images

Setiap seseorang yang ingin membuat sesebuah perniagaan, haruslah membuat kajian terlebih dahulu tentang siapa ke pelanggan kita dan apakah perkhidmatan yang akan kita berikan kepada pelanggan nanti.  Melalui pengalaman yang saya lalui sebelum ini, memang agak kelam kabut sikit kerana kurang faham selok belok tentang perniagaan. Terlalu banyak dugaan yang dihadapi disebabkan kekurangan pengetahuan tentang perniagaan.  Disini saya ingin berkongsi sedikit pengetahuan yang telah saya lalui sebelum ini.  Antaranya:-


PELANGGAN

  • Pelanggan adalah aset yang paling penting dalam sesuatu perniagaan yang kita bina.  Tanpa pelanggan umpama perniagaan kita itu tak berpenghuni, insan yang memberi peluang kepada kita untuk kita memberi perkhidmatan kepada mereka.
  • Pelanggan juga tidak bergantung harap kepada kita akan tetapi kita yang bergantung harap kepada mereka serta mereka adalah yang memerlukan perkhidmatan dalam melaksanakan tanggungjawab dan amanah daripada kita.
  • Pelanggan juga adalah seorang insan yang wujud secara fizikal, punya perasaan dan emosi tersendiri.  Juga mempunyai pendapat yang berbeza-beza serta pertimbangan lain.
  • Pelanggan adalah insan yang membawa permintaan dan kemahuannya kepada kita.  Menjadi tanggungjawab kita memenuhi permintaan dan kemahuan yang boleh membawa keuntungan kepada perniagaan kita. 

PERKHIDMATAN 
 
  • Terdapat beberapa ciri perkhidmatan yang perlu kita ketahui sebelum kita betul-betul merangka strategi yang terbaik dalam melayan karenah pelanggan samada kita menjual barangan ataupun memberikan perkhidmatan.
  • Perkhidmatan sesuatu yang perlu dihayati kerana ia akan memberi kesan secara tidak langsung kepada pelanggan.
  • Perkidmatan adalah sesuatu yang tidak dapat disentuh atau dilihat dengan mata kasar kerana ianya dapat dilihat dirasai dengan perasaan. Tidak kiralah apa juga perkhidmatan seperti kedai jahit, restoran dan sebagainya, kalau digabungkan produk dan perkhidmatan, secara amnya pelanggan mempunyai pandangan berbeza mengenai perkhidmatan yang diberi. Misalnya kedai jahit dan kedai pakaian walaupun kain atau fesyen nya sama akan tetapi apabila kita bercerita atau menerangkan kepada pelanggan, ini adalah salah satu cabaran besar demi untuk memuaskan hati pelanggan. Ini lah yang dinamakan perkhidmatan yang berbeza-beza.
  • Apapun perniagaan, pelanggan dan perkhidmatan adalah yang memainkan peranan penting didalam sesuatu perniagaan yang akan kita usahakan.  Samalah perniagaan butik offline, pelanggan memang selalu nak yang terbaik tentang perkhidmatan yang diberikan oleh setiap perniagaan butik offline.
  • Tak lama lagi bulan ramadhan yang mulia akan menjelang tiba.  Seperti kebiasaan setiap tahun menerima tempahan untuk pakaian hari raya aidilfitri sudah ditutup pada saat ini. Sambil-sambil buat entri ini, tangan saya juga berjalan untuk menyiapkan busana untuk pelanggan tetap saya untuk mereka mengenakan di hari raya aidilfitri nanti.  Sekian dulu entri saya buat kali ini, sehingga berjumpa di entri yang akan datang nanti.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...